VOIP bellen heeft vele voordelen
Steeds meer MKB maken gebruik van zakelijke telefonie. Zakelijke telefonie biedt vele voordelen en geeft de mogelijkheid om efficiënter te werk te gaan en daarnaast cliënten van een beter dienstverlening te voorzien. Er zijn verschillende manieren waarop zakelijke telefonie kan werken. Een manier die al een tijd bestaat maar nog steeds drastisch groeit, is VOIP bellen. VOIP staat voor Voice Over IP. Aan een VOIP-systeem zitten vele voordelen voor een bedrijf.
De geschiedenis van Voice Over IP
Voice Over IP is niet zoals veel mensen vermoeden een nieuwe techniek. Al vanaf het begin van de jaren 70 werden de eerste VOIP pakketten ontworpen in de vorm van stemppakketjes die konden worden verzonden. Het concept bestond toen al, maar is pas later doorontwikkeld en gebruiksvriendelijker gemaakt. Vanaf eind jaren ’90 en begin 2000 zijn er complete pakketten voor bedrijven op de markt gebracht. De afgelopen 20 jaar is het gebruik van VOIP dan ook exponentieel toegenomen.
Voordelen en verschillen met traditionele telefooncentrales
Het grootste verschil tussen hosted VOIP en een traditionele centrale, is de de manier waarop er getelefoneerd wordt. Daarnaast is een traditionele telefooncentrale geplaatst op dezelfde locatie waar de telefoons zich bevinden. Dit is vaak in de vorm van een kast binnen het bedrijf. In het geval van hosted VOIP bevindt de centrale zich elders in een datacenter. Groot voordeel aan VOIP, is dat bij een stroomstoring of problemen op de bedrijfslocatie het telefoonverkeer niet direct platligt. Een telefoonnummer is gelinkt aan een IP-adres en het is dan ook mogelijk om vanaf meerdere plaatsen de telefoon te bedienen. U kunt hierbij denken aan medewerkers die vanaf huis klanten te woord kunnen staan via het bedrijfsnummer. VOIP-aanbieders werken op contract basis en dragen ook zorg voor het onderhoud. Bij een klassieke centrale dien je een eenmalige investering te doen en is het bedrijf zelf verantwoordelijke een plan te trekken in het geval van calamiteiten. Op het gebied van gebruiksgemak voor het bedrijf is het dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer ondernemers kiezen voor een VOIP-setup.